KlaversJansen Theaterfestival: Nina Bobo
KAARTEN
20:00 – 21:00
€9,50 (exclusief € 0,85 servicekosten)
Op de normaalste dag aller tijden besluit de Indische Saartje om haar tong in te slikken. Wat achterblijft zijn honderd vragen en een zoekend kleinkind. We volgen dit kleinkind door de vele pogingen om er achter te komen waarom diens oma op een dag besloot te zwijgen. Maar uiteindelijk is er geen andere optie meer dan de gruwelijke feiten te verwisselen voor een romantische fantasie. Willen we niet allemaal dat onze oma een heldin was?
Nina Bobo geeft de zoektocht van de derde generatie Indische Nederlanders een stem, in een veelomvattende koloniale geschiedenis. Vanuit interviews met eigen familieleden, betrokkenen en onderzoek naar Nederlands-Indië probeert theatermaker Koen Verheijden grip te krijgen op het verhaal van zijn voorouders en dat van de kolonie. Op melancholische wijze stelt hij zichzelf en zijn publiek de vraag hoe je te verhouden tot deze zwarte geschiedenis. In het kader van 75 jaar vrijheid.
Nina Bobo is een Theater de Generator productie, geregisseerd door vers afgestudeerde regisseur Koen Verheijden. Vanuit onderzoek maakt hij reconstructies van politieke of historische gebeurtenissen. Zijn werk is ondergedompeld in melancholie en gaan over personen die aan de zijlijn van die gebeurtenissen hebben gestaan.
Regisseur en schrijver: Koen Verheijden
Artistieke coaching: Eric de Vroedt (Het Nationale Theater), Ioana Tudor (Theater de Generator) en Bo Tarenskeen (Theater na de Dam)
Acteurs: Scott Beekhuizen, Billy de Walle en Susannah Elmecky
Scenografie en kostuums: Sofie Moritz
Dramaturgie: Eefje van den Broek
Productie: Theater en Productiehuis de Generator
Productieleider: Klara Beetz, Fayola Antonius
PR: Kelly de Haan
Lichtontwerp: Sanne Hensen
PR foto credit: Maarten Laupman
Met dank aan Theater na de Dam, Fonds 1818, Cultuurfonds Leiden, Stichting Janivo, Gemeente Leiden, Prins Bernard Cultuurfonds, Vfonds, Zaal 3, Toneelacademie Maastricht, Vrijplaats Leiden.
Theaterkrant:
“Prachtig is hoe Beekhuizen aangeeft dat voor de soldaten die vochten in Indië dit land was als het paradijs en dat de belofte van regeringswege was dat heel het land aan hun voeten zou liggen. Wat een pijnlijke leugen. Het is fraai gedaan dat de acteurs soms midden in het spel even stilhouden en op Brechtiaanse wijze terzijde stappen, de historische context belichten en weer verdergaan. Zo komen langzaam lang verborgen verhalen aan het licht, alles tegen de koloniale achtergrond.”