‹ Terug naar overzicht

Bloosproductie

Ogentroost

vr 10 mei

Aanvang: 20.00 uur
KAARTEN
€ 13,- | € 7,50 student | Gratis voor leden van We Are Public (alleen deurverkoop)

Ogentroost: 4 x op avontuur op één avond voor één prijs!

Mooie dingen moeten gezien worden. Daarom presenteert Podium Bloos een paar keer per jaar de meest oogtroostende voorstellingen in een avondvullend programma met theater, dans, muziek en literatuur. We nemen je mee op een reis naar de verste uithoeken, kieren en krochten van het theater en laten je kennis maken met nieuw werk van makers die dichtbij ons staan. Ga mee op avontuur en laat je verrassen!

Tijdens deze editie is er werk te zien van Jorg van den Kieboom, Heather Ware & Dyane Donck, Anna Verkouteren Jansen en Simon Bus.

Jorg van den Kieboom | At Seventeen

Hoe we terugkijken op onszelf en hoe we hopen de volgende fases door te komen. Schrijver en regisseur Jorg van den Kieboom is geïntrigeerd door de levensfases waar we ons als mens doorheen worstelen. In At Seventeen duikt hij in de belevingswereld van een zeventienjarige. Het resultaat is een poëtisch en gestileerd portret van iemand op de rand van volwassenheid.
Jorg van den Kieboom had dit voorjaar een korte residentie bij Makershuis Tilburg/Nieuwe Vorst, tijdens Ogentroost zien we de volgende stap in dit werk in wording.
regie: Jorg van den Kieboom

Jorg van den Kieboom studeerde in 2014 cum laude af aan de Academie voor Theater in Tilburg. Bovendien ontving hij in dat jaar ook nog de Jacques de Leeuwprijs en de Fontys Entreeprijs. Sindsdien richt hij zich op het maken van theater, het schrijven van theaterteksten en doceren. Theaterwerkplaats Ctrl-f bij Podium Bloos is één van de projecten waarin dat samenkomt. Daarnaast regisseert Jorg verschillende groepen jongeren en volwassenen. Hij schrijft theater voor zichzelf en in opdracht.


Heather Ware & Dyane Donck | Experiment A

Ontstaat intimiteit alleen in de hoedanigheid van nabijheid of leiden echo’s in een kleine ruimte vooral tot claustrofobie? Waar ligt de grens tussen comfort en isolatie? En wat doet technologie? Ondersteunt het de beleving van intimiteit of juist niet? Experiment A is de aftrap van een serie publieke presentaties waarin danser/choreograaf Heather Ware en muzikant/componist Dyane Donck het begrip intimiteit onderzoeken aan de hand van auditieve en visuele ruimtelijke ervaringen.
choreografie en dans: Heather Ware | muziek en compositie: Dyane Donck

Heather Ware, opgeleid in Canada en aan de Rotterdamse Dansacademie, is al vijftien jaar één van de gezichtsbepalende dansers bij LeineRoebana. In 2010 ontving ze de Zwaan voor meest indrukwekkende dansprestatie. In de afgelopen jaren ontwikkelde Heather haar eigen voorstellingen, waaronder Battle Abby en Reapproaching Bach (Theaterkrant ****).

Dyane Donck heeft zich na twee studies – beeldende kunst (St. Joost) en muziektechnologie (HKU, master) – toegelegd op multidisciplinair werken. Dyane maakt installaties, soundscapes, muziek voor dans en eigen muziek-theatrale voorstellingen. In 2014 werd zij geselecteerd voor het talentontwikkelingstraject van Noord-Brabant en sindsdien richt zij zich volledig op haar eigen producties.


Anna Verkouteren Jansen Beach Portraits

Anna Verkouteren Jansen onderzocht samen met de jonge actrice Isha de Haan de beroemde fotoserie Beach Portraits van Rineke Dijkstra. De fotografe portretteerde vanaf begin jaren 90 tientallen adolescenten in klassieke poses op het strand en wist hierbij haarfijn de awkwardness en existentiële onzekerheden van de tiener om te zetten in iets subliems.
concept: Anna Verkouteren Jansen | spel: Isha de Haan | geluid: Jelle Hoekstra | met dank aan Semna Segal en Jente Jonkhoff | productie: Podium Bloos | Een voorstudie van Beach Portraits werd gemaakt bij Frascati Producties | foto: Jean van Lingen

Anna Verkouteren Jansen (Nederland, 1992) studeerde in 2017 af aan Regie Opleiding van de Toneelacademie Maastricht. Ze maakt filmisch, zwart-komisch theater over de eenzaamheid en het onvermogen van de mens. Haar voorstellingen worden bevolkt door personages die een karikatuur van zichzelf lijken te zijn geworden, ronddolend in een absurdistisch universum. Met een liefdevolle blik beziet zij de underdog en legt zij vast hoe het lichaam uitdrukt wat met taal niet te zeggen is.


Simon Bus | Self-portrait, man on orange floor

Nederland speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van de zelfportretkunst die tijdens de renaissance tot stand kwam. Men vermoedt dat onder meer Jan van Eyck, die tot 1425 in Den Haag werkte, met het werk Man met rode tulband een zelfportret geschilderd heeft. In Self-portrait, man on orange floor benadert Simon Bus de zelfportretkunst vanuit het perspectief van de dans. Met een vloer van 2 bij 2 meter als canvas portretteert hij zichzelf in poses en bewegingen die schommelen tussen zijn ideale zelfbeeld en een karikatuur.
choreografie & performance: Simon Bus | muziek: Charlie Campbell – Showtime Paul | productie: Korzo

Simon Bus staat bekend als eigenzinnige danser. Vanuit zijn achtergrond als breakdancer, maar ook met de bagage van de kunstacademie in Maastricht, ontwikkelde hij een meer experimentele stijl van urban dans. Hij werkte eerder als danser voor Guilherme Miotto en Shailesh Bahoran en was te zien in het werk van Suchan Kinoshita tijdens de opening van het Stedelijk Museum Amsterdam (2012). In 2015 won hij de experimentele dance battle tijdens de Nederlandse Dansdagen. De komende twee jaar werkt hij verder aan de weg als maker met ondersteuning van de Nieuwe Makersregeling van het Fonds Podiumkunsten.

Teaser Self-portrait, man on orange floor

One thought on “Ogentroost”

Reacties zijn gesloten.

juli 2019

september 2019

do 12 september – zo 15 september

DOCK FEST

Dock Zuid

oktober 2019