Associates & partners

Podium Bloos bestaat bij de gratie van samenwerking met organisaties en makers. Het zijn juist deze samenwerkingen die de kleur bepalen en de ontwikkelingen mede richting geven.

Associates

Podium Bloos werkt samen met diverse makers en gezelschappen uit het professionele circuit, waaronder:

Heather Ware
Heather Ware (Banff, Canada, 1980) is sinds 2003 één van de gezichtsbepalende dansers van het Nederlandse gezelschap LeineRoebana. In 2010 werd ze bekroond met de Zwaan voor de meest indrukwekkende dansprestatie van het jaar, voor haar rol in LeineRoebana’s 172 Suggesties aan een lichaam.

In afgelopen jaren is ontwikkelde Heather haar eigen voorstellingen. Bach- A Play in Motion (2013), een samenwerking met het Zweedse cellist Jakob Koranyi, werd gesteund door de Banff Centre (Canada). Abbey (2015) creëerde Heather voor festival En Plein Public in Breda, later uitgevoerd met alt-violist Oene van Geel. In Bach- Net zo maar Anders (2016) speelt Jan Bastiaan Neven (cellist) en Mattijs van de Woerd (bariton) mee. In 2016 was Heather te zien in Kurt Weills ballet chanté Die Sieben Todsünden met het Nationaal Jeugd Orkest. In 2017 creëerde ze de voorstelling Reapproaching Bach (****, Theaterkrant 2017), die in Nederland en Zweden te zien was, en Battle Abbey (***, Theaterkrant 2017), die in maart 2017 in première ging. Beide voorstellingen zijn in gecreëerd in samenwerking  met cellist Jakob Koranyi.

Jija Sohn
De Japans-Koreaanse Jija Sohn studeerde Applied Linguistics in de VS, waarna ze besloot het roer om te gooien en zich toe te leggen op performance art. In 2015 studeerde ze af aan de School voor Nieuwe Dans Ontwikkeling (SNDO) in Amsterdam en werd als eerste choreograaf geselecteerd voor het Moving Forward traject. Tijdens dit traject ontwikkelde ze de voorstelling Geisha’s Miracle (2016). Het stuk is een slim gelaagde verkenning van vrouwelijkheid, een spel met traditie dat de moderne tijd vol overgave omarmt. In haar werk onderzoekt Jija Sohn hoe culturele diversiteit kan worden omgezet in een universele waarde. Ze is geïnteresseerd in het moment waarop verschillende realiteiten met geweld samenkomen.

In het werk van Jija Sohn staat communicatie centraal; hoe kan iets wat geen vaste vorm heeft gecommuniceerd worden met beweging? Zoals bijvoorbeeld emotie? Door te communiceren met dans probeert zij de kloof tussen verschillende culturen te overbruggen. Ze is geïnteresseerd in de vraag hoe culturele diversiteit kan worden omgevormd tot een universele waarde, en zoekt naar de kern van de menselijke ervaring. Wat hebben alle mensen gemeenschappelijk, ondanks onze diverse achtergronden en verhalen?

Kyabajō (Dansmakers in coproductie met PLAN – Podium Bloos, Boulevard en Dans Brabant)
Tussen 2005 en 2008 werkte Jija Sohn in Tokio als kyabajō: een flirterig gastvrouw die drankjes serveert, sigaretten aansteekt en intelligente gesprekken heeft met mannelijke cliënten in een kyabakura bar. Nu, nadat ze zich 5 jaar heeft toegelegd op andere vormen van performance, brengt Jija de kyabajō in het theater. In Japan is de kyabajō een vrij bekend fenomeen, in het westen kent men het begrip niet en is het zelfs een taboe. Hoewel de kyabajō geen prostitué is wordt er wel neergekeken op de job. De voorstelling Kyabajō is een theatraal onderzoek naar ontwapening en sensualiteit. Achter het masker van een flirtende gastvrouw onderzoekt Jija Sohn verschillende machtsverhoudingen. Ze  confronteert haar publiek met zowel haar gemak als het ongemak, soms met humor en andere keer vol ernst of vervreemding.

Kim-Jomi Fischer & Marta Alstadsæter | Engel
Kim-Jomi Fischer (Nederland) en Marta Alstadsæter (Noorwegen) kennen elkaar sinds 2015. Hun verschillende achtergronden in hedendaagse dans en circus leidden tot een bloeiende samenwerking. Het afgelopen verkenden ze hun identiteit in meerdere talen. Dit heeft op een natuurlijk wijze geleid tot de creatie van een gezamenlijk werk, dat symbool is geworden van de ruimte buiten de frames van hun individuele disciplines en de bijzondere communicatie tussen hen.

‘Engel’ is een voorstelling, die de innerlijke, dagelijkse strijd vertegenwoordigd van elke mens. Twee performers – een circusacrobate en een danser – zijn met elkaar verstrengeld in een fysieke dialoog, waarin lichaamsgewicht, momentum en richting met elkaar aan de haal gaan. Kim-Jomi Fischer en Marta Alstadsæter  lieten zich inspireren door de gedichtenbundel ‘Stof dat als een meisje’, waarin schrijver Toon Tellegen de continue strijd beschrijft van een man, die wordt getart door een engel.

Engel is een coproductie van Dansateliers, Podium Bloos en Festspillene i Nord-Norge.

Dyane Donck / NYX | MYRIAM
Dyane Donck is componist en geluidskunstenaar. Ze ontdekte de avant-garde muziek in het maken van grafische partituren en eigen muzieksystemen aan de Academie voor Kunst en Vormgeving St. Joost. Op de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht specialiseerde zij zich in elektronische compositie en geluidsinstallatiekunst. Sinds 2013 stort ze zich fulltime op haar muziekprojecten.

Samen met mezzosopraan Els Mondelaars vormt Dyane Donck gezelschap NYX. Ze combineren hun verschillende vaardigheden in performances waarin moderne klassieke compositie, pop- en elektronische muziek samenkomen. Vaak wordt gewerkt vanuit een ‘silent disco’-systeem. Zo worden intieme en subtiele, maar ook meeslepende en overweldigende soundscapes en songs door een publiek ervaren. NYX werkt momenteel aan de koptelefoonopera: MYRIAM; een coproductie van Transparant België (BE), Operadagen Rotterdam (NL), Podium Bloos (NL) en November Music (NL). In deze opera vloeien klassieke zang, psychedelische rockmuziek, beats, live-elektronica, 3D geluiden en videokunst samenvloeien.

Hanna van Mourik Broekman
Hanna van Mourik Broekman is afgestudeerd aan de regieopleiding Toneelacademie Maastricht. In haar werk is ze op zoek naar een sociaal alchemistisch proces, theater dat meer oplevert dan alleen schoonheid, ontroering of reflectie maar ook een publiek engageert en activeert. Door de dialoog aan te gaan met haar publiek ontstaan vormen waarbij het publiek wordt geconfronteerd met de reacties en meningen van anderen en onderzoekt daarmee de scheidingslijn tussen fictie en realiteit. Hanna is geïntrigeerd door sociale thema’s als ongelijkheid, uitsluiting en vooroordelen. Met elk project gaat ze een langdurig proces aan met verschillende schrijvers, acteurs, dansers en performers

Jorg van den Kieboom
Jorg van den Kieboom studeerde in 2014 cum laude af aan de Academie voor Theater in Tilburg. Bovendien ontving hij in dat jaar ook nog de Jacques de Leeuwprijs en de Fontys Entreeprijs. Sindsdien richt hij zich op het maken van theater, het schrijven van theaterteksten en doceren. Theaterwerkplaats Ctrl-f bij Podium Bloos is één van de projecten waarin dat samenkomt. Daarnaast regisseert Jorg verschillende groepen jongeren en volwassenen. Hij schrijft theater voor zichzelf en in opdracht.

In 2015 richtte hij samen met Hidde Brouwers ‘Het Zuid Land’ op, een productiekern die door filmisch theater een nieuwe werkelijkheid probeert te scheppen. Zo maakten ze onder meer In het nest van de arend in samenwerking met de NWE Vorst in Tilburg en Het verlangen van de eenzaat voor LA Breda.

Juup Luijten
Juup Luijten (Breda, 1992) is theatermaker en vormgever. De naam ONVOORZIEN is sinds zijn veertiende gekoppeld aan zijn autodidacte ontwikkeling als maker. Zijn werk, dat doelgroepen, zowel als disciplines weet te verbinden, heeft een beeldend en expressief karakter. In zijn bijzondere projecten weet Juup de ontwikkeling van kunst te verbinden aan andere sectoren, vooral het onderwijs en de zorg. Binnen het maakproces zoekt hij samen met zijn spelers naar een dynamisch evenwicht tussen vorm en inhoud. Juup werkt behalve in Bloos (werkplaats en jeugdwerkplaats Ctrl-f) ook met Theater STAP in Turnhout, Chassé Theater, Schippers&VanGucht, Nieuwe Veste en St. Worstenbrood/En Plein Public.

 

The100Hands
Mojra Vogelnik-Škerlj (danser, architect en choreograaf), en Jasper Džuki Jelen (danser en choreograaf) vormen de basis voor het jonge dansgezelschap The100Hands.

Het werk van The100Hands vertrekt vanuit een fascinatie voor sociale, intermenselijke processen, die in fysieke performance formats worden vertaald. Het vocabulaire is gebaseerd op allerlei vormen van partnerwerk en komt voort uit lichamelijk contact, de ontmoeting van lichaam tot lichaam. Vanuit de overtuiging dat fysieke beleving meer impact heeft dan enkel anoniem getuige zijn, onderzoekt The100Hands interactieve vormen van dans en creëert het gezelschap dansvoorstellingen op uiteenlopende locaties. Dit maakt dat The100Hands als vanzelfsprekend verbinding aangaan met verschillende publieksgroepen.

The100Hands werken samen met Podium Bloos, DansBrabant en het Noord-Brabantse talentontwikkeltraject PLAN – nieuwe makers – theater, dans en circus.

 

Partners

Schippers&VanGucht
Sinds 2007 vormen Jellie Schippers en Myriam van Gucht samen het duo Schippers&VanGucht. Onder die naam maken ze talloze (jeugd)theatervoorstellingen, waaronder Spinder die in 2014 ook bij Podium Bloos te zien was. Voor hun productie HUIS (Het Filiaal) kreeg het duo in 2012 jeugdtheaterprijs de Gouden Krekel in de categorie meest indrukwekkende podiumprestatie. In 2013 ontvingen Schippers&VanGucht het Wim Bary Stipendium van het Prins Bernard Cultuurfonds voor hun veelbelovend oeuvre. Lees meer.

Dansnest
Dans in openbare ruimte: op straat, in de wijk en op locatie. Dansnest is een voorloper wat betreft Community Arts projecten en zetten zich dan ook actief in voor Festival En Plein Public. Lees meer.

– Het Klooster
– De Stilte
– Chassé Theater
– Nieuwe Veste
– Theaterwerkplaats Tiuri
– Expeditie Belcrum
– Cultuurwinkel Breda

PLAN – nieuwe makers – theater, dans en circus
Het samenwerkingsverband voor talentontwikkeling in de podiumkunsten van Festival Cement, Theaterfestival Boulevard, De NWE Vorst, Podium Bloos, DansBrabant, Het Zuidelijk Toneel, Festival Circolo, Parktheater Eindhoven, United Cowboys en Theater Artemis. PLAN werkt met deze tien partners vanuit Tilburg, ‘s-Hertogenbosch, Breda en Eindhoven, in het hart van het Nederlandstalig gebied, met oog voor de andere regio’s, de zuider- en oosterburen – en de rest van de wereld. In voorstelling- en ontwikkeltrajecten, residenties, productie-, presentatie- en speelcircuits krijgen talentvolle makers in de podiumkunsten alle ruimte een volgende stap te zetten. Uitgangspunt is betrokkenheid, openheid en nieuwsgierigheid. Vertel, laat zien, we werken mee en denken verder. PLAN biedt een verfijnde netwerk- en infrastructuur, waarbinnen elk talent zijn eigen pad kan kiezen. Meer informatie: www.plan-brabant.nl