Koen Verheijden
Research, veldwerk en interviews zijn vertrekpunten voor Koens werk. Zijn werk heeft een sterk maatschappelijke inslag en wordt gekenmerkt door voor- en tegenstemmen naast elkaar te laten bestaan, zonder vooroordelen. Zijn signatuur is te herkennen aan een fragmentarische, poëtische en melancholische stijl.
Een belangrijk thema in het werk van Koen is zijn Indische achtergrond. Hij vertrekt vaak vanuit historische gebeurtenissen. Dit geeft de inhoudelijke basis. Door middel van de geschiedenis probeert hij zich te verhouden tot het heden en huidige maatschappelijke problemen.
In de Nina Bobo drieluik onderzoekt Koen zijn eigen Indische achtergrond. Elk deel van Nina Bobo vertelt een familie-epos vanuit een ander perspectief. Deel één werd verteld vanuit een Indisch standpunt, het verhaal van Koens oma. Deel twee, Nina Bobo: Joop, laat het Nederlandse perspectief zien. Het verhaal van Koens opa Joop. Het derde en laatste deel, Nina Bobo: Siepa, laat zien hoe de Indische lijn van Koens overgrootmoeder is begonnen.
“Het knappe is dat Verheijden niet per se een politiek correct standpunt inneemt, zoals de laatste tijd zeker voor de derde generatie Indische Nederlanders geldt. Hij kiest vakkundig voor het medium theater om pro en contra, stem en tegenstem te laten klinken. Zelfs het beladen begrip tempo doeloe, ofwel de goede oude tijd van het vooroorlogse Indië, durft hij in de dramatische vertelling een plek te geven.” De Theaterkrant