Anna Verkouteren Jansen
Anna Verkouteren Jansen (Breda, 1992) is regisseur, theatermaker en schrijfster. Ze studeerde in 2017 af aan de Toneelacademie Maastricht en werkt al sinds 2021 samen met Bloos.
Anna’s werk gaat over de kracht van onze verbeelding. Ze houdt van Kleine mensen met Grote Dromen. Ze maakt hallucinogene portretten van deze loners en underdogs, waarbij ze verschillende lagen van het bewustzijn verkent.
“Ik teken eenzame, imperfecte, twijfelende mensen op, die hunkeren naar contact en liefde, maar niet weten hoe ze bij de ander moeten komen. Ik toon deze karikaturale weirdo’s met al hun angsten en grillen met humor en genade, en laat zien hoe zij hoop vinden in hun leven. In mijn ogen wordt de hoop belichaamd door dromen en fantasie. Ik denk dat we verhalen verzinnen om met eenzaamheid en verdriet om te gaan, in een poging om al de dingen die we voelen, maar niet begrijpen, behapbaar te maken. We dromen en verzinnen en proberen daarin houvast te vinden.”
In seizoen 24/25 maakt Anna haar immersieve voorstelling Junebug in Bloos. Een escapisme-western over rouw, de dood en spiritualiteit. Vanaf medio 2025 is Junebug te zien in de theaters.
In 2023 en 2024 tourt Anna met Radio Sueño, een buitenaardse, muzikale, schaamteloos Freudiaanse audio-ervaring voor nachtdieren, weirdo’s en plafonddienstdraaiers die de verleiding van het buzzende neonlicht niet kunnen weerstaan.
In 2021 ging de audiovisuele voorstelling Rusty Brown in première. Rusty Brown is een XXL-Sci-Fi-Space-Epos waarin we met een klein jongetje op zoek gaan naar een beetje troost.
Voor een extra kijkje in Anna’s wereld, blader eens door de ANNA GIDS.
PLAN over Anna
“De afgelopen jaren hebben we in diverse projecten, onderzoeken en producties met Anna Verkouteren Jansen samengewerkt. De stap naar PLAN volgde daar bijna organisch uit voort. Anna is een zeer eigenzinnige maker wiens werk op het snijvlak van performance, installatie, tekst, audio en film ligt, dat veelal buitenom de traditionele theatersetting opduikt. Haar eigenheid en bijzondere interdisciplinaire signatuur is zeer gebaat bij de ‘omarming’ van de diverse partners binnen PLAN. Anna verdient het dat haar werk meer ondersteuning en ruimte voor ontwikkeling krijgt, en vervolgens zichtbaarder wordt voor publiek en professionals. Zij voegt met haar werk een nieuwe ‘kleur’ toe aan het bestaande podiumkunstenveld, waarmee op andere plekken, op andere manieren en anders in communicatie, (nieuw) publiek bereikt wordt. Haar troostrijke immersieve werelden vormen een mooi contrast met de soms harde realiteit van alledag.” Monqiue van Beek
In de pers
“Rusty Brown is gedurfd sober en zeer trefzeker van opzet (…) zit vol subtiele humor en is vooral zeer ontroerend, zeker als in het tweede deel Rusty (hakkelend ingesproken door Verkouteren Jansen zelf) met zichzelf wordt geconfronteerd.” De Theaterkrant